Vanliga frågor och svar

Allmän information

Våra köpvillkor är endast tillgängliga på svenska.

För att kunna handla hos oss måste du vara minst 18 år. Du har också möjlighet att låta dina vårdnadshavare eller en annan myndig person göra beställningen åt dig.

Reklamationsrätten enligt konsumentköplagen ger dig rätt att klaga på fel i en vara inom en viss tidsfrist. I normalfallet har du två års reklamationsrätt, men om produkten är avsedd att hålla avsevärt längre än två år, kan du reklamera i upp till fem år.

En garanti är något som tillverkaren eller säljaren kan välja att ge dig. Garantin är avsedd att ge dig något mer än vad du redan har rätt till enligt lag – antingen i tid eller omfattning. Till exempel kan en säljare välja att ge dig rätt att reklamera varan även om det är du själv som har orsakat felet.

Beställningsprocess

Din beställning är bindande när beställningen registrerats i vårt system. Om du vill avbeställa din order måste du ringa oss omedelbart efter beställningen. Vi kan inte garantera att avbeställningar som görs via e-post registreras i tid, eftersom vi arbetar hårt för att skicka ut beställningarna så snabbt som möjligt. Om ordern är skickad kan du utöva din ångerrätt. Returfrakt måste täckas av kunden. Du kommer att få två e-postmeddelanden med en översikt över din beställning. Det första är en bekräftelse på din beställning. När vi har registrerat din order manuellt godkänner vi den och skickar en ny orderbekräftelse till dig via e-post. Det är viktigt att du läser igenom bekräftelsen för att säkerställa att den stämmer överens med din beställning. Om det är något fel på din beställning kontaktar vi dig via telefon eller e-post. Exempel på detta kan vara varor som utgått, är slutsålda eller kraftigt försenade i lager.

Information i webbutiken

Vi gör vårt yttersta för att visa korrekt information om våra försäljningsartiklar i webbutiken. Vi måste dock reservera oss för att bild-/skriv-/tryckfel kan förekomma. Sådana fel kan leda till att vi inte kan leverera enligt felaktig information i webbutiken eller marknadsföring. I övrigt förbehåller vi oss rätten att annullera din beställning eller delar av den om den vara du vill ha är slut i lager. I sådana situationer kommer du att meddelas om detta via e-post.

Priserna

Våra priser är inklusive moms. Du kan se det totala priset inklusive frakt när du går till kassan, där du också kan se priset med olika leveransmetoder. Våra kampanjpriser och rabatter är baserade på rekommenderade priser.

Vi garanterar samma pris i butik som i webbutiken!

Betalningsalternativ

Du kan välja att betala med Visa, Mastercard, Vipps eller Klarna faktura/finansiering. Om du betalar med kredit- eller betalkort kan säljaren reservera beloppet vid beställningen. Kortet debiteras samma dag som varan expedieras.

Vid delleveranser debiteras du endast för levererade varor.
Om du beställer en kurs debiteras du när du anmäler dig till kursen. Betalningen är bindande vid anmälan och ingen återbetalning sker vid sjukdom, avbokning etc.

Säkerheter för försäljning

Vi tar försäljningspant i levererade varor till dess att köpeskillingen, inklusive upplupna räntor och avgifter, har betalats i sin helhet.

Prismatch

Hittar du en vara i vårt sortiment till ett lägre ordinarie pris hos en av våra konkurrenter, matchar vi detta vid köptillfället. Allt du behöver göra är att dokumentera att du har hittat en identisk produkt till ett lägre pris som finns i lager hos en annan butik, innan du köper produkten hos oss.

Undantag:

Prismatchning gäller för våra konkurrenters ordinarie priser. Därför gäller den inte när våra konkurrenter har kampanjer eller rabatter, såsom vid:

  • Black Week/Green Weekend, mellandagsrea, nyårs- och januarirea
  • Geografiskt avgränsade erbjudanden
  • Erbjudanden som gäller endast en specifik butik
  • Partiköp
  • Erbjudanden märkta med "begränsat antal"
  • Kundrabatter/kunddagar eller medlemserbjudanden
  • Öppningserbjudanden
  • Lokala handelsdagar
  • Lokal lagertömning

Produkten som "prismatchas" måste finnas i lager hos konkurrenten i Sverige. För att få prismatchning på din produkt måste du kontakta kundservice vid köptillfället, antingen via telefon, e-post eller chatt och dokumentera konkurrentens pris. Kundservice kommer sedan att lägga in den rabatterade produkten i din varukorg, och du måste själv genomföra köpet som vanligt. Vi erbjuder inte prismatchning efter att köpet har genomförts.

Konfliktlösning

Parterna ska sträva efter att lösa eventuella tvister i godo. Du kan vända dig till Konsumentrådet för att få hjälp i en eventuell tvist med säljaren. Om en uppgörelse i godo inte nås efter medling av Konsumentrådet kan parterna skriftligen begära att Konsumentrådet hänskjuter tvisten till Konsumenttvistnämnden. 13 Konsumenttvistenämndens beslut vinner laga kraft fyra veckor efter delgivning. Innan beslutet vinner laga kraft kan parterna, genom att inge en stämningsansökan till konsumenttvistnämnden, föra beslutet vidare till tingsrätten. Se lagen den 28 april 1978 nr 18 om handläggning av konsumenttvister.