Returer och reklamationer

Retur

Du måste själv stå för returfrakten för produkter du köper hos oss vid användning av ångerrätt och byte.

Fyll i formuläret nedan. Detta ska sedan skickas till hjalp@kajakk-fritid.se med ämnesraden "Retur ordernr xxxxxx", där xxxxxx ersätts med ditt ordernummer. Formuläret ska också skrivas ut och bifogas med varan i retursändningen.

Varor ska inte skickas tillbaka till oss innan detta har avtalats med kundservice.

 

angrerett-retur (1).pdf

Vi erbjuder 60 dagars returrätt för produkter köpta fysiskt i butik. För att utnyttja denna rätt måste produkten som returneras vara oanvänd i originalförpackning med etiketter kvar på produkten. Ett kvitto måste visas upp vid retur. Läs mer längre ner i dessa villkor.

Klagomål

Reklamation

 

Inget är värre än när en produkt inte fungerar som förväntat, och vi vill därför snabbt reda ut det. För att vi ska kunna behandla ditt ärende så snabbt som möjligt behöver vi lite information från dig:

  1. Namn
  2. Ordernummer
  3. Beskrivning av problemet
  4. Bild/video av problemet – OBS! Bilden måste vara tillräckligt tydlig för att vi ska kunna se felet. Se därför till att ta bilden i bra ljus och säkerställ att området du fotograferar är i fokus.

 

Viktigt att komma ihåg:

  • Reklamation täcker produktionsfel och inte normalt slitage eller skador som är självförvållade.

Exempel: Reklamation täcker inte skador på en pedal efter en omkullkörning, men kan täcka en pedalaxel som går av utan förvarning vid normal användning.

  • Efter att en skada har uppstått måste du kontakta oss inom rimlig tid och senast 2 månader efter att skadan inträffat.
  • Normal reklamationstid i Sverige är 2 år för de flesta produkter, eller 5 år för produkter som är avsedda att hålla längre än 2 år vid normal användning.

 

Elcykel

Våra elcyklar är byggda för att hålla. Vi erbjuder därför hela 10 års garanti på ramen* och 5 års reklamationsrätt på cykeln som helhet. Detta speglar vårt förtroende för produktens hållbarhet. Trots detta består en elcykel av komponenter med olika förväntad livslängd, och vissa av dessa räknas som förbrukningsdelar som måste bytas ut regelbundet beroende på användning. Följ därför vår guide för användning och underhåll av elcykel för att säkerställa att din elcykel håller så länge som möjligt.

 

Kom ihåg att rätt underhåll och användning är avgörande för produktens livslängd. Fel som beror på tydliga användarfel eller liknande förhållanden täcks inte av vår garanti och ger normalt inte rätt till kostnadsfri reklamation. Bristande underhåll i kombination med felaktig användning är bland de vanligaste orsakerna till att en elcykel går sönder. Vi rekommenderar alltid våra kunder att följa våra underhålls- och användningsinstruktioner, eftersom korrekt underhåll kan vara avgörande vid en eventuell reklamation.

 

<p style="

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar paketet. Om du ångrar detta avtal ska vi återbetala alla betalningar vi har mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (med undantag för extra kostnader som uppstått om du valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål från den dag vi mottar din retur. Ångerrätten kan endast användas på varor beställda online, inte i butik.

Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga transaktionen.

Du kommer inte att påföras någon avgift för återbetalningen.

Vi har rätt att hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna, eller tills du har tillhandahållit dokumentation som visar att varorna har skickats tillbaka, beroende på vilket som inträffar först.

Du måste returnera varorna eller lämna tillbaka dem till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter den dag du har informerat oss om att du vill ångra avtalet. Tidsfristen är uppfylld om du skickar tillbaka varorna innan 14-dagarsfristen har löpt ut.

Du måste stå för de direkta kostnaderna för att returnera varorna.

Du är ansvarig för en eventuell minskning av varornas värde som beror på annan hantering av varorna än den som är nödvändig för att fastställa deras art, egenskaper och funktion. Du kan öppna förpackningen och undersöka varan när du har mottagit den. Men om din undersökning är för omfattande eller varan skadas i processen, kommer du endast att få tillbaka en del av det belopp du har betalat. Till exempel kommer uppmätta kilometer på en elcykel att leda till en reducering av återbetalningen.

60 dagars returrätt

Vi erbjuder 60 dagars returrätt vid köp i butik och online. Du kan byta eller returnera varan i butik eller genom att skicka tillbaka den till webbshoppen. Detta ska inte förväxlas med den lagstadgade ångerrätten, utan är en bytesrätt. Ångerrätten är lagstadgad, medan detta är en tjänst vi själva väljer att erbjuda våra kunder. I vissa fall är 14 dagar inte tillräckligt för att fatta ett beslut, till exempel vid köp av julklappar eller liknande. 60 dagars returrätt ger kunden bättre tid att bestämma sig för om han eller hon vill behålla produkten. Om en vara byts ut förnyas perioden och kunden får 60 nya dagar med returrätt

  • Allmänna kriterier
    Gäller endast privatkunder
    Varan och förpackningen får inte vara bruten, så att säljaren kan sälja varan igen utan värdeminskning
  • Kunden måste kunna visa upp orderbekräftelse eller kvitto.<p>60 dagar räknas från den dag ordern mottogs.
    Kunden väljer själv returmetod och står själv för kostnad och risk vid retur-
  • Returrätten ger kunden möjlighet att byta till en annan vara, inte att få pengarna tillbaka.
  • Retur / byte i butik
  • Ta med orderbekräftelse/kvitto och den vara du vill returnera eller byta. I butiken kan du byta till vilken vara som helst. Om varan kostar mer betalar du mellanskillnaden, och om den kostar mindre får du ett tillgodokvitto. Retur / byte i webbshop

  • Returnera varan du vill returnera/byta tillsammans med en lapp där du anger ordernummer och att du önskar returnera produkten. Om du vill byta till en annan produkt